انگارهای فقط انگار

پاراگراف
سَکِر یک سال و نیم روی «آخرین گودال» کار می‌کرد؛ اما هیچ‌کس حتی همسر و دخترش، چیزی در این‌باره نمی‌دانست. او می‌گوید: «فکر می‌کنم شیوه‌ٔ درستی باشد. هرچه آدمی از کاری بیشتر حرف بزند، تمایلش به انجام آن کمتر می‌شود. وقتی به خودم اجازه نمی‌دادم دربارهٔ آخرین گودال چیزی به کسی بگویم، چاره‌ای جز نوشتن آن نمی‌دیدم...»

مصاحبه با لوئیس سکر، #آخرین_گودال، ترجمهٔ حسین ابراهیمی، کتاب‌های بنفشه،‌ تهِ‌کتاب

پریشان‌گویی دربارهٔ نمازمیت و «اللهم لانعلم منه الا خیرا»

نماز میت متفاوت است،هم در فقه وهم در گونهٔ تخاطبش با خدا.طهارت ندارد،خم‌شدن و افتادن بر خاک ندارد،وقت خاص ندارد،آداب کمتر دارد. گویی همهٔ این آداب را میت انجام داده است. بر خاک افتاده و تسلیم شده است و از جسم طاهر شده و نیازی نیست نمازگزار بار دیگر انجام دهد.

 نماز تخاطب و ایستادن مستقیم فرد در برابر خداست. نماز میت دیگری‌ای دارد.سومی‌ای؛ انسانی که مرده است. سه‌گانهٔ انسان زنده، انسان مرده و خدا.

شاید آنچه نماز میت را متفاوت می‌کند نه احکام فقهی و آداب متفاوتش باشد؛ این «دیگریِ» در تخاطب با خدا باشد. پررنگ‌شدن عنصر انسانی در نماز. نماز میت،متناقض است. هم نیستی انسان را فریاد می‌زند وهم بودنش را. هیچ نمازی مثل نماز میت درش نقش انسان پررنگ نیست.

«اللهم لانعلم منه الاخیرا» تخاطب با خداست نه تخاطب با انسان‌هاو پیام به انسان‌ها.یک دروغ به خداست. یک تناقض در تخاطب انسانی با خداست. بی‌فاصله می‌گوید «وانت اعلم به منا» تو بهتر می‌دانی. شبیه بچه‌ای که سطل ماست را خالی کرده، دست و صورتش سفید است و به مادرش می‌گوید من نبودم. این «اللهم لانعلم ...» لحظهٔ باشکوه ایمانیِ دروغ انسان بی‌هیچ به خدای قادرمطلق است. این خبر نیست؛ التماس است. خبر به انسان‌ها نیست؛ التماس از خداست. این لحظهٔ باشکوهِ دروغ به خدا را از دست مدهید، این تناقض خودآگاهی و خداآگاهی به نادرستی سخن و در عین‌‌حال بر زبان آوردنش؛ طغیانی کوچک در برابر خدا شاید دلش مهربان شود. «اللهم لانعلم منه الا خیرا و انت اعلم به منا»

|
اینجا سیدنا یاسرمیردامادی بهتر و خوشتر گفته است. 

نظرات  (۴)

نماز میت هم حکمتی داره . خدا اکبر رفسنجانی رو بیامرزه .
  • مهتابگردان ...
  • آقا! دروغ دروغه.
    یعنی چی که به خدا دروغ بگیم در حالی که تو دلمون چیز دیگه ای هست! وا چه حرفا!
    اگه بخواهیم خدا طرف رو ببخشه خوب براش طلب مغفرت می کنیم و میگیم خدایا ما بخشیدیمش تو هم ببخش. 
    تناقض در تخاطب انسانی با خدا نداریم آقا. نداریم!
    نماز میت شبیه یه جور دعاست. حتمآ نباید همونطور که تو مفاتیح نوشته خط به خط خونده بشه.
    میشه برای کسی مثل آیت الله مهدوی کنی سه بار این جمله رو تکرار کرد، و میشه برای آقای رفسنجانی اصلآ نگفت و به جاش بیش از 15 بار طلب استغفار کرد.
    الهی عفوک عفوک عفوک



    پاسخ:
    معنای اخباری نداره. گزارش نیست. یک درخواسته. یعنی انشاء است. انشاء هم صدق و کذب ندارد. می‌گوید بدی‌هایش را ما نادیده‌گرفتیم، تو هم نادیده بگیر. التماس است نه گزارش.
    اینچا را ببینید:
    https://www.facebook.com/ymirdamadi/posts/10210055532877366
    چرا رهبر برای آین الله واعظ طبسی سه بار خوندن و برای رفسنجانی اصلاً نخوندن؟ آیا این جز ایجاد فتنه و ابهام چیز دیگه ای از جانب مقام معظم رهبری میتونه باشه؟
    پاسخ:
    راستش نمی‌دونم. 
  • محسن خطیبی فر
  • سلام. ما تو اذن دخول به حرم امام رضا این عبارت رو داریم: «فإن لم أکن أهلا لذلک، فأنت أهل لذلک». خیلی راحت داره می‌گه ممکنه من اهل نباشم؛ اما تو بپذیر. حالا آیا می‌شه این دو تا رو با هم مقایسه کرد و به تناقض حرف شما رسید؟ نمی‌دونم. زمینه‌شون با هم فرق می‌کنه. اما هر دو تاشون وجهه مشترک هم کم ندارن. چرا که انسان در هر دو موقعیت داره با خدا حرف می‌زنه (به‌قول شما تخاطب). و یک انسان دیگه هم واسطه اس. به‌نظر من موقعیت‌ها برابری می‌کنه با هم تا حدودی و مشابهت‌شون کم نیس. اینه که ب نظرم برداشت شما از اتفاقی ک افتاده خیلی درست نیس.
    پاسخ:
    سلام
    با «ایاک نعبد و ایاک نستعین» بسنج. به هرحال حتی اگر خبر باشد، گزارش لانعلم منه الا خیرا از سوی انسان ارزشی ندارد برای خدا. 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی